Start Recenzje i omówienia

Recenzje i omówienia

Zapis życia artystki

Helena Zadrejko, Druga ojczyzna, Rozwój, Zielona Góra 2018, 410 s.

Helena Zadrejko urodziła się w Dalidowiczach na Kresach, w byłym województwie nowogródzkim. Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom na Wydziale Malarstwa uzyskała w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego w 1970 roku. Zajmuje się malarstwem, ilustracją książkową, organizuje plenery, pracuje społecznie. Ma niezwykle bogaty i urozmaicony dorobek twórczy. Do tej pory zrealizowała 60 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą oraz wzięła udział w około 300 wystawach zbiorowych w większości krajów Europy i Azji. Uczestniczyła także w ponad 100 plenerach, z których 31 sama zorganizowała przy pomocy sponsorów. W 2005 roku stworzyła Międzynarodową Artystyczną Grupę „Arthome”. 19 razy została nagrodzona i wyróżniona za pracę twórczą i działalność kulturalną. W 2009 roku otrzymała od Ministerstwa Kultury Grecji Honorową Emeryturę Zasłużonego Artysty Grecji. Prace Heleny Zadrejko znajdują się w zbiorach wielu polskich muzeów i galerii, w tym Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, w instytucjach państwowych i społecznych oraz w kolekcjach prywatnych w Europie, Brazylii, Kanadzie i USA. Jej ulubione tematy to martwa natura, portret i pejzaż. Artystka w sposób precyzyjny potrafi uchwycić zmienną urodę natury, wydobyć urok codziennych przedmiotów, stworzyć portret z psychologiczną głębią.

Więcej…

 

Manifest twórczy

Robert Rudiak, Gehenna, Sowello, Rzeszów 2017, 175 s.

Najnowsze dzieło Roberta Rudiaka, poety, prozaika, publicysty, krytyka literackiego i doktora nauk humanistycznych (co biogram zaznacza osobnym zdaniem), pt. Gehenna jest zbiorem wybranych utworów autora. To niejako antologia dotychczasowej twórczości poety, więc nietrudno zauważyć pewną bijącą od niej doniosłość, narzucającą jej odbiór jako manifestu twórczego. Wyróżnia się ona przy tym na tle legionów podobnych jej tomików poetyckich o lokalnym zasięgu. Brakuje jej jednak wykończenia i prawdziwego kunsztu warsztatowego, by można zacząć mówić o niej jak o dziele wybitnym.

Więcej…

 

Niech nie zamilknie kozioł

Eugeniusz Kurzawa, Region Kozła. Vademecum, Fundacja Tres Zbąszyń, Zbąszyń 2018, 366 s.

Po przeczytaniu książki Region Kozła. Vademecum mam nieodparte wrażenie, że obszar obejmujący wschodnią część Ziemi Lubuskiej i zachodnią Wielkopolskę to prawdziwy fenomen w skali kraju. Sześć lokalnych społeczności (gminy: Babimost, Kargowa, Siedlec, Zbąszyń, Zbąszynek, Trzciel) należących do różnych powiatów, województw, a w przeszłości – także odrębnych państw, które połączyła muzyka, a dokładniej – oryginalny instrument o nazwie kozioł. Jak to się stało, że ta niematerialna wspólnota przetrwała do dziś mimo wielu zawirowań historii i niesprzyjających warunków administracyjnych? Jaką wartość dla współczesnych Obrzan ma Region Kozła? Eugeniusz Kurzawa naświetla te i inne tematy z różnych stron i nie ma zamiaru wyczerpać wszystkich możliwości opisu; zachęca do zadawania pytań i – jak sam podkreśla – ma nadzieję, że zainspiruje do dalszych poszukiwań i dyskusji.

Więcej…

 

Konstelacje, komety, meteoryty

Krzysztof Rudowski, Konstelacje, Wrocławski Dom Literatury; Wydawnictwo Warstwy, Wrocław 2018, 367 s.

Czy Konstelacje mogą oszołomić? Ba, to powieść, nad jaką zapomina się o bożym świecie. Tuli w uścisku, ale też wymyka się, drażni. Nie chce czytelniczej zdawkowości. Kreśli otóż luźnymi obrazkami sagę polskiej inteligencji – losy będą się łączyć, rozchodzić, pod różnymi kątami przecinać w przestrzeni właściwie niemożebnej, od sprzed pierwszej wojny światowej do dzisiaj, niespójnej, zgniecionej nawet w pamięci pojedynczego świadka – wyłonione ze zgnieceń kartek księgi życia kubistyczne portrety kaleczą się nawzajem cząstkowością. Wojny są zgnieceniami psychiki, zgnieceniem egzystencjalnych tuneli. O tej z 1914 powie później Hannah Arendt, że była kulturową katastrofą porównywalną tylko z upadkiem Rzymu – którego wszak nikt w swoim czasie nie zauważył. Jak końca świata w wierszu Miłosza. A czym się różniła od tej drugiej? Ktoś w Konstelacjach rzuca konkluzję: jemu pierwszą pomogła przeżyć filozofia, drugą – wiara w ideologię.

Więcej…

 

Słowa, obrazy, dźwięki… w poezji Tomasza Jankowskiego

Tomasz Jankowski, Skrzydła motyla, Nowa Sól 2016, 91 s.

Autor tomiku Skrzydła motyla, Tomasz Jankowski, pochodzi z Nowej Soli i para się zarówno pisaniem, jak i fotografowaniem. Do sukcesów autora należy aktywność w amatorskim Klubie Filmowym Muza w Koninie, także uzyskanie państwowych uprawnień instruktora gotografii. W 1980 roku odbył swój pierwszy plener malarski i zadebiutował literacko. Skrzydła motyla są dziesiątą książką poetycką Tomasza Jankowskiego.

Więcej…

 

Między rzekami

Bronisława Raszkiewicz, Nad Żejmianą i Odrą, Organon, Zielona Góra 2018, 248 s.

W maju br. ukazała się książka Bronisławy Raszkiewicz pt. Nad Żejmianą i Odrą (Wydawnictwo Organon, Zielona Góra 2018). Jest to opowieść o rodzinie autorki i rozpoczyna się w roku 1879 (w retrospekcjach jeszcze wcześniej), a kończy w latach 80. ubiegłego wieku.

Poprawiony (środa, 16 stycznia 2019 08:38)

Więcej…

 
Więcej artykułów…