Start Varia

Varia

O konkursie poezji miłosnej w Kożuchowie

W środę, 6 marca 2013 r. po raz czwarty kożuchowski zamek gościł laureatów Konkursu na Najpiękniejszy Wiersz Miłosny, zorganizowany tym razem pod hasłem „Wakacyjna miłość”. Cieszy bardzo, że Kożuchowski Ośrodek Kultury i Sportu powrócił do organizacji konkursu po rocznej przerwie i postanowił rozstrzygać konkurs znów w okresie przedwiośnia.
Konkurs kożuchowski nawiązuje tym samym do idei cykliczności organizacji konkursów poetyckich, których na Ziemi Lubuskiej jest już niewiele.

Więcej…

 

Międzynarodowa Konferencja Naukowa Bibliotek Miast i Regionów Partnerskich

Komunikat

Międzynarodowa Konferencja Naukowa Bibliotek Miast i Regionów Partnerskich pod tytułem "Biblioteka jako trzecie miejsce. Doświadczenia i wyzwania partnerów"

 

Zielona Góra 15 – 17 października 2013 r.

 

Według socjologicznej teorii Raya Oldenburga, życie człowieka koncentruje się wokół trzech miejsc: domu, pracy i – trzeciego miejsca – neutralnej przestrzeni dla spędzania czasu wolnego. „Trzecie miejsca” wzmacniają poczucie przynależności do otoczenia oraz więzi społecznej. Są to miejsca znaczące dla środowiska lokalnego. Spełniają, w wymiarze indywidualnym i grupowym, potrzeby: fizyczne, konsumpcyjne, społeczne, towarzyskie, kulturalne, emocjonalne.Czy trzecim miejscem może być biblioteka? Odpowiedź przynieść powinna refleksja nad miejscem biblioteki w lokalnej przestrzeni i komunikacji społecznej.

Więcej…

 

Kargowa w trzynastu odsłonach

Już trzynastokrotnie miejscowość Kargowa ogłaszała potyczki literackie autorów z całego kraju pod wspólnym tytułem Małe ojczyzny – pogranicze kultur i regionów. Tegoroczny Ogólnopolski Konkurs Literacki im. Eugeniusza Paukszty ogłoszony i organizowany przez Gminną Bibliotekę Publiczną w Kargowej, a także Zarząd Oddziału Związku Literatów Polskich w Zielonej Górze, Wojewódzką i Miejską Bibliotekę Publiczną im. C. Norwida w Zielonej Górze, Stowarzyszenie Gmin Rzeczpospolitej Polskiej Region Kozła oraz Wielkopolskie Towarzystwo Kulturalne w Poznaniu adresowany był do profesjonalistów i twórców nieprofesjonalnych (młodzieży i osób dorosłych), którzy zechcieli zaprezentować swoje umiejętności prozatorskie w postaci niewielkich form literackich opisujących polską rzeczywistość inspirowaną twórczością Eugeniusza Paukszty. 13 września br. został ogłoszony poniższy werdykt Jury Konkursowego z wyłonieniem zwycięzców.

Więcej…

 

„Zielony Kot” puszcza perskie oko

czyli wycinek z historii kabaretów zielonogórskich (fragment eseju „Zielonogórski siostrzeniec podkasanej Muzy”)

Pięćdziesięciotysięczny Kraków przełomu XIX i XX wieku miał swój słynny kabaret literacki „Zielony Balonik” i „Jamę Michalikową”, a w powojennej Zielonejgórze (tak pisano wówczas nazwę naszego miasta) narodził się literacki kabaret o tajemniczej nazwie „Zielony Kot”, zaś zielonogórska bohema odwiedzała tłumnie knajpkę „Polonia” przy ulicy Kopernika, popularnie zwaną „u Michalaka” (dla odróżnienia od tej drugiej „Polonii” mieszczącej się w Ratuszu, zwanej „u Zybury”). Właśnie w zielonogórskiej „Jamie Michalakowej” w niedzielne popołudnia organizowane były imprezy artystyczne, zwane „Podwieczorkami przy mikrofonie”.

Więcej…

 

Witraż na świat

Wystawa Elżbiety Altevogt w kożuchowskim Zamku

Pod koniec maja 2012 roku w zamku w Kożuchowie została otwarta ekspozycja witraży pt. Cztery żywioły w mieście... Karkonosze i Dolny Śląsk (w tym część regionu na południe od Zielonej Góry) od stuleci słyną z produkcji przepięknej porcelany oraz wyrobów szklanych. Województwo lubuskie nie stanowi tutaj wyjątku. Artystka Elżbieta Altevogt zdaje się kontynuować tę tradycję – od trzech lat realizuje swoją wielką pasję, tworząc witraże i szklane ozdoby. Ekonomistka i germanistka z zawodu, przyszła na świat w Zielonej Górze, jej miastem rodzinnym jest jednak Kożuchów. Malowniczo położona miejscowość, która pamięta średniowieczne czasy Konrada I Głogowskiego, epokę dynastii Kalckreuthów oraz niemiecko-polsko-żydowskiego filozofa Salomona Maimona.

Altevogt przyznaje się do fascynacji twórczością Józefa Mehoffera (artysta zaprojektował m.in. witraże Katedry św. Mikołaja w szwajcarskim Fryburgu) i Marca Chagalla. Sama maluje pastelami, tworzy motywy kwiatów, roślin i zwierząt, dekoruje szklane naczynia i lustra, rysuje portrety. Uwielbia technikę aux trois crayons, połączenie sangwiny (czerwonobrunatnego barwnika mineralnego, wł. sanguigna), białej kredy i węgla. Jako witrażystka Altevogt eksperymentuje w technice klasycznej oraz Tiffany‘ego. Ta druga umożliwia wytwarzanie przedmiotów trójwymiarowych, takich jak lampy oraz inne przedmioty użytkowe.

Pomysł na wystawę Cztery żywioły artystka zaczerpnęła – jak sama przyznaje – z Kosmosu. Z metafizycznie postrzeganego porządku rzeczy, emocji, dzięki którym chłonie świat. Cztery żywioły: woda, powietrze, ziemia i ogień zostały odzwierciedlone w pięciu organicznie i architektonicznie zaprojektowanych pracach; cała czwórka w perfekcyjny sposób koresponduje z plastycznie ukazanymi wizytówkami Kożuchowa: kościołem farnym, wieżą ciśnień, portalem pałacu Kalckreuthów, miejskimi murami oraz... betonowymi wiatrakami, które stały się kontrowersyjną cząstką miejskiego pejzażu (Wzgórz Dalkowskich i Gór Kocich). W ekspozycji pojawia się również niezwykły akcent ze Wschodu – czerwony, moskiewski Kreml, ponieważ – wedle koncepcji czterech żywiołów – płomienie symbolizują właśnie tę część świata. Poszczególne barwne szklane części tworzą kontrasty albo układają się miękko we wspólnej gamie kolorystycznej. Masywne budynki z cegieł unoszą się wbrew prawu grawitacji w egzosferze i zaczynają, wprawione w ruch przez pozytywne wibracje, tańczyć nad powierzchnią Ziemi. Dynamika i harmonia, subtelność i afirmacja życia – wszystko to zdaje się przemawiać do widza.

Wszystkie witraże kożuchowskiej artystki wykonane są techniką Tiffany’ego. Wymaga ona precyzji i delikatności, cierpliwości oraz specyficznego instrumentarium, w skład którego wchodzą między innymi noże do cięcia szkła, szczypce do jego obłamywania, szlifierki, chwytaki do szkła, lutownice. Po przycięciu i umyciu wszystkich szklanych części poszczególne kawałki owijane są miedzianą taśmą i następuje proces ich łączenia: za pomocą lutownicy części spajane są w całość stopem cyny z dodatkiem ołowiu.

Wystawa witraży była elementem obchodzonych przez miasto Dni Ziemi Kożuchowskiej. W wernisażu udział wzięli również przedstawiciele miasta partnerskiego Schwepnitz (powiat Budziszyn, Saksonia) zaproszeni na święto Kożuchowa. Ekspozycję zrealizowano dzięki uprzejmości dyrektora Kożuchowskiego Ośrodka Kultury i Sportu„Zamek“, pana Bogusława Flisa. Wystawa była czynna do 26 czerwca 2012 roku w sali nr 14.


Elżbieta Altevogt jest absolwentką Liceum Ekonomicznego w Zielonej Górze i filologii germańskiej na Uniwersytecie Zielonogórskim. W 2009 r. ukończyła kurs wykonywania witraży w technice Tiffany’ego w Poznaniu, a w 2011 r. – kurs zawodowy tworzenia i naprawy witraży w technice Tiffany’ego i klasycznej (w ołowiu) w Łodzi. Jej prace prezentowane były w 2010 r. na Wystawie Zbiorowej Artystów Niezależnych w Węgierskiej Górce (południe kraju). Artystka jest członkinią Stowarzyszenia Miłośników Witraży „Ars Vitrea Polonia“ z siedzibą w Krakowie.
Izabela Taraszczuk
 
Więcej artykułów…