Start Varia

Varia

Niezwykły język palenquero i ślady dziedzictwa afrykańskiego w Kolumbii

Wiadomo, że przybycie Europejczyków na kontynent amerykański zapoczątkowało proces mieszania się kultur, którego efekty do dziś są widoczne szczególnie na Karaibach. Istotną rolę w jego przebiegu odegrała ludność pochodzenia afrykańskiego. Prawie każdy w pierwszej kolejności kojarzy synkretyzm z Kubą, o której napisano już wiele. Jednakże mało kto wie, że w niewielkim miasteczku na karaibskim wybrzeżu Kolumbii, Palenque de San Basilio, również bardzo silnie zachowała się tradycja afrykańska, a także palenquero – unikalny język powstały pod wpływem języków afrykańskich.

Więcej…

 

Esprit na schodach

Tak się składa, że część życia upływa mi na ciekawych, pasjonujących i inspirujących rozmowach z ludźmi. Te rozmowy nigdy nie kończą się w chwili rozstania. Często bywa, że dopiero po jakimś czasie przypominają mi się czyjeś słowa. Już nie mówiąc o tym, że wiele razy doświadczam tego, co Diderot w Paradoksie o aktorze nazywa esprit d’escalier. Dosłownie: rozum na schodach. Innymi słowy, najlepsze pomysły na celną odpowiedź i udaną ripostę przychodzą przeważnie do głowy, kiedy jest już na nią o wiele za późno. Na szczęście okazuje się, że nic nie staje na przeszkodzie, aby – jeżeli już (oczywiście na schodach) jakaś myśl vient a l’esprit, czyli przychodzi do głowy – zanotować ją.

Więcej…

 

Współczesne Kopciuszki

Dawno, dawno temu, za siedmioma górami, za siedmioma lasami... Zarówno te słowa, jak i tematyka baśni wydają się wszystkim dorosłym dobrze znane. Wynika to oczywiście z faktu, iż na bajkach i baśniach się wychowaliśmy. Któż z nas nie zna Jasia i Małgosi, Czerwonego Kapturka czy Kopciuszka? Obecnie zauważyć jednak można, że tradycyjne baśnie dla dzieci przechodzą okres silnych przeobrażeń i modernizacji, co przekłada się na ich interpretację. Jest to następstwem wzrostu społecznej świadomości, ale też wnikliwych badań, które proponują nowy sposób odczytywania baśni.

Więcej…

 

Gra komputerowa The Wolf Among Us sposobem na powrót do świata baśni

Takie gry komputerowe jak Grimm, Alice in Wonderland czy HCA – The Ugly Prince Duckling łączy to, że są przeznaczone dla dzieci, a do rozbudowania ich światów posłużyły teksty kojarzone z najmłodszym odbiorcą, przede wszystkim bogaty kanon baśni i literatura. A co się stanie, gdy utwory stanowiące część dzieciństwa zostaną zmodernizowane i połączone w świat gry dla dorosłych? Tak dzieje się w przypadku gry komputerowej, której premiera miała miejsce w Stanach Zjednoczonych w 2013 roku, a wyprodukowana została przez studio Telltale Games. Gra The Wolf Among Us, bo o niej mowa, wzorowana była na serii komiksów Fables, autorstwa Billa Willinghama, ukazujących się w latach 2003-2015 w formie miesięcznika.

Więcej…

 

Od cnotliwej księżniczki do wyzywającej piękności, czyli jak disnejowska wersja Małej Syrenki wpłynęła na zmianę losów i wizerunku bohaterki baśni Hansa Christiana Andersena

Baśnie Hansa Christiana Andersena dla wielu są wzruszającym i niezapomnianym wspomnieniem dzieciństwa, zanurzonego w magiczny obraz niezwykłej rzeczywistości. Pomimo iż od ich powstania minęło ponad sto lat, wciąż zachwycają wielu czytelników. Tajemniczy świat, w którym ożywione przedmioty odczuwają radość, ból i cierpienie, pasjonuje nie tylko najmłodszych. Podwójna wykładnia treści prezentowanych przez autora pozwala na odczytywanie tekstów na wielu różnych poziomach, zależnie od wieku i erudycji odbiorcy. Niekiedy zdarza się, iż Andersenowskie baśnie zapamiętane z dzieciństwa nabierają zupełnie innego znaczenia, jeśli sięga się po nie ponownie wiele lat później. Klasyczna baśń Andersena obfituje w liczne wykładnie symboliczne, odwołania mitologiczne czy wątki filozoficzne. Bogactw onawiązań w XIX-wiecznych utworach kontrastuje z wieloma tekstami powstającymi obecnie. Szybki rozwój mass mediów przyczynił się w dużym stopniu do uproszczenia problematyki i fabuły wielu z nich narzecz źródła lekkiej i zarobkowej rozrywki.

Więcej…

 
Więcej artykułów…