Lubuskie Lato Filmowe LLF (Najstarszy w Polsce Festiwal filmów fabularnych!)

Pierwsza edycja imprezy odbyła się w czerwcu 1969 roku i przez szereg lat była jedynym przedsięwzięciem tego typu w Polsce. Łagów, malownicza miejscowość położona wśród lubuskich jezior, gdzie od początku przebiega festiwal, ożywa na czas jego trwania. Podczas LLF (zwyczajowo jest to ostatni tydzień czerwca), w wąziutkich uliczkach tej urokliwej miejscowości roi się od ludzi filmu, aktorów, krytyków filmowych i teatralnych, a także wielbicieli dobrego kina.

Poza projekcjami filmów formuła festiwalu przewiduje organizowanie seminariów i spotkań dyskusyjnych w swobodnej i niekontrolowanej atmosferze, co w dobie władz komunistycznych było niemile widziane. Powołano zatem drugi festiwal filmów krajowych (w Gdańsku), bardziej oficjalny, z nieporównywalnie bogatszą oprawą i funduszami na jego przeprowadzenie. Niejako w cieniu Gdańska (później – Gdyni), w dużym stopniu dzięki inicjatywie działaczy Klubu Kultury Filmowej z Zielonej Góry i Polskiej Federacji DKF, festiwal łagowski przetrwał, tym bardziej chroniąc swój odrębny, dyskusyjny charakter.

W odpowiedzi na zmianę sytuacji społeczno- politycznej kraju festiwal łagowski stał się od roku 1990 imprezą międzynarodową nastawioną na prezentację kina krajów postkomunistycznych. Niewątpliwie to ważna alternatywa dla odbiorców zniechęconych zalewem kinomatografii amerykańskiej nastawionej na masową rozrywkę.

Kino europejskie stosunkowo rzadko i w niewielkim wyborze trafia na nasze ekrany. Tym bardziej rzadko mamy sposobność oglądać filmy naszych sąsiadów. Są one nadal słabo znane polskiej publiczności. Kino czeskie, słowackie, węgierskie, rosyjskie, ukraińskie, litewskie, łotewskie, austriackie, estońskie, ale także i niemieckie – jeśli trafia do kin w Polsce, albo jest prezentowane w telewizji, to w wielu przypadkach dzieje się tak dzięki festiwalowi w Łagowie. Łagowski Festiwal jest unikatowym miejscem w Polsce, gdzie można zobaczyć te filmy w reprezentatywnym wyborze.

Lubuskie Lato Filmowe to nie tylko festiwal filmowy. To równocześnie poważne forum dyskusyjne, miejsce wymiany doświadczeń z czasu wielkich przemian – w tym również przemian modelu kinematografii. LLF jest nietypowym festiwalem. Zorganizowany skromnie, ale w pięknej okolicy, korzystnie zlokalizowany (40 kilometrów od zachodniej granicy Polski, mniej więcej w połowie drogi między Berlinem a Poznaniem) jest raczej spotkaniem roboczym. To położenie niemalże na moście między dziś już zachodnią Europą, a tą jej częścią, która tradycyjnie, choć z geograficznego (i kulturalnego) punktu widzenia niezbyt słusznie, nazywana bywa wschodnią, zdaje się słusznie predestynować łagowski festiwal do tego, aby stał się mostem kulturalnym ułatwiającym przeprawę z jednego brzegu na drugi.

Nie gwiazdy ekranów są tu atrakcją, lecz autorzy filmów, którzy toczą spory z publicznością,spory trudne, bo jest to publiczność poszukująca w kinie czegoś więcej niż rozrywki, tak jak cały festiwal łagowski jest jedną z ostatnich redut obronnych kina artystycznego.

Dla licznie zgromadzonych gości z krajów uczestniczących w festiwalu, nie tylko twórców zaproszonych filmów, ale i przedstawicieli klubów filmowych jest to również jedyna okazja zapoznania się z tymi filmami. Dla Czechów – z węgierskimi, dla Ukraińców – z rosyjskimi itd., a dla wszystkich z polskimi, które są tutaj prezentowane w szerokim wyborze.

Do Łagowa przyjeżdża rokrocznie nie tylko licząca się część polskiego środowiska twórczego, nie tylko delegacje twórców z krajów uczestniczących w festiwalu, ale także bardzo wielu młodych, szczególnie aktywnych widzów z rozsianych po całej Polsce klubów filmowych i studentów wydziałów filmoznawstwa. Swoje zebrane w Łagowie doświadczenia wiozą z powrotem do siebie, do domu. To właśnie oni organizują tam życie filmowe.

Łagowska konfrontacja różnych kultur symbolicznych, tak często w przeszłości nie tylko obcych sobie, ale i niechętnie do siebie nastawionych, jest bardzo potrzebna i może zrobić wiele dobrego.

Idea realizowana przez festiwal w Łagowie znalazła już naśladowców poza granicami Polski (z wydatną pomocą organizatorów LLF). W Cottbus, po drugiej stronie granicy, nasi wcześniejsi goście zorganizowali bliźniaczy festiwal o nieco węższej formule, bo ograniczony do debiutów, drugich i trzecich filmów młodych reżyserów. Festiwal w Cottbus funkcjonuje od 1991 roku. Początkowo korzystał z naszego repertuaru, obecnie – dzięki znacznie większym środkom finansowym – stał się jednym z ważniejszych w Niemczech festiwali filmowych. Podobnie w Těrlicach, na Zaolziu, powstał (od 1993 roku) we współpracy z nami przegląd czeskich, słowackich i polskich debiutów filmowych.

Kolorytu dodaje łagowskiej imprezie festiwalowy konkurs, w którym startują wszystkie zaproszone specjalnie filmy pełnometrażowe. Jury przyznaje trzy główne nagrody: Grand Prix, czyli Złote Grono, oraz Srebrne i Brązowe Grono. Obok tego fundowane są nagrody specjalne.

Równie ważnym elementem festiwalu jest Forum Lubuskiego Lata Filmowego, którego temat wyznacza najważniejszy w danym roku kierunek dyskusji nad kondycją kinematografii uczestniczących w festiwalu oraz problemami dominującymi w danym roku w filmach prezentowanych na festiwalu. Forum to również miejsce diagnozowa- nia zjawisk opisywanych przez ekranową rzeczywistość i zmian zachodzących nie tylko w kinie.

Konkurs festiwalowy, Forum Lubuskiego Lata Filmowego to nie jedyne elementy istotne dla tego festiwalu. Bardzo ważna jest możliwość niczym nie skrępowanej dyskusji z twórcami filmów ze wszystkich krajów uczestniczących w prezentacjach festiwalowych. Dyskusji, która często przenosi się poza ramy czasowe przewidziane przez organizatorów i staje się towarzyskim sporem twórców z odbiorcami ich filmów w nieskrępowanej festiwalowym konwenansem atmosferze. Dyskusji pełnych pasji wykraczających często poza ramy obejrzanego filmu.


Festiwal dziś
Podobnie jak w latach poprzednich projekcje aktualnej edycji LLF odbywać się będą w kilku miejscach. Tegorocznym novum jest świeżo wyremontowana i wyposażona sala projekcyjna na 120 osób w Domu Wczasowym Leśnik. Dodatkowo seanse odbywać się będą w amfiteatrze, sali Gminnego Ośrodka Kultury oraz w drugiej, bardziej kameralnej sali łagowskiego Leśnika.

Program ŁLF 2012 przewiduje kilkadziesiąt projekcji z zasobu europejskiej kinematografii. Wybrane produkcje zmierzą się w konkursie głównym, filmów dokumentalnych i krótkich fabularnych. Zapowiadana jest m.in. emisja Róży Wojciecha Smarzowskiego, zobaczymy także 80 milionów w reżyserii Waldemara Krzystka. Zapowiadana jest ponadto prezentacja filmów studentów szkół filmowych z Polski, Niemiec, Słowacji i Czech. Organizatorzy zapraszają widzów, zapewniając niemal 30 godzin projekcji różnorodnego kina: animacje, dokumenty, krótkie fabuły. Z dotychczasowych doświadczeń festiwalowych wynika, że etiudy cieszą się sporym zainteresowaniem widzów zwłaszcza podczas wyświetlania obrazów łódzkiej szkoły filmowej.

Kolejną ciekawą inicjatywą tegorocznej edycji jest wprowadzenie cyklu „Literatura i Ekran” z planowanymi projekcjami czterech czeskich filmów opartych na twórczości Vaclava Havla i Josefa Skvoreck’ego.

Tegorocznym gościem specjalnym 41 LLF będzie znany reżyser Jerzy Hoffman, którego retrospektywa wszystkich produkcji dokumentalnych oraz wybranych fabularnych zostanie zaprezentowana w Łagowie w osobnej sekcji. Natomiast jego najnowszy obraz, szeroko komentowana Bitwa warszawska zainauguruje całą imprezę. Przypomniane zostaną nastepujące filmy dokumentalne Jerzego Hoffmana:

1. Uwaga chuligani
2. Dzieci oskarżają
3. Na drogach Armenii
4. Sopot
5. Karuzela łowicka
6. Pamiątka z Kalwarii
7. Typy na dziś
8. Pocztówki z Zakopanego
9. Dwa oblicza Boga
10. Reportaż prosto z patelni
11. Jarmark cudów

Kolejnym blokiem tematycznym będzie tzw. Panorama – przegląd fabuł, dokumentów i krótkiego metrażu lat 2010-2012 z kinematografii Europy Środkowej i Wschodniej.

Dyrektor Polskiego Instytutu Kultury w Bratysławie Andrzej Jagodziński poprowadzi seminarium zatytułowane Havel, Skvorecky – Nadzieja zostaje. Dla amatorów zdobywania wiedzy planowane są warsztaty krytycznej oceny filmowej, które poprowadzą Andrzej Werner i Rafał Marszałek (krytycy, historycy filmu, laureaci Złotego Grona w dziedzinie krytyki) a oraz Andrzej Kołodyński (filmolog, krytyk, red. nacz. „Kina”).

Ponadto organizatorzy zapewniają atrakcje muzyczne. Na imprezie wystąpi z trzema koncertami Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej pod kierownictwem Czesława Grabowskiego.

W Konkursie Filmów Fabularnych udział biorą:
1. 80 milionów / 80 million – Polska / Poland 2011, 110 min.
2. Alois Nebel Czechy, Niemcy, Szwecja / Czech Republic, Germany, Sweden 2011, 87 min.
3. Combat girls. Krew i honor / Combat girls / Kriegerin – Niemcy / Germany 2011, 100 min.
4. Cygan / Gypsy / Cigán – Czechy, Słowacja / Czech Republic, Slovakia 2011, 107 min.
5. Dom / The House – Czechy, Słowacja / Czech Republic, Slovakia 2011, 97 min.
6. Droga na drugą stronę / Crulic – The Path to Beyond / Crulic – drumul spre dincolo – Polska, Rumunia / Romania, Poland 2011, 73 min.
7. Gracz / Gaamer / Гамер – Ukraina / Ukraine 2011, 95 min.
8. Lęk wysokości / Fear of Falling – Polska / Poland 2011, 90 min.
9. Miłość / Love / Lóve – Słowacja, Czechy / Slovakia, Czech Republic 2011, 90 min.
10. Piąta Pora Roku / The Fifth Season of The Year – Polska / Poland 2012, 96 min.
11. Róża / Rose – Polska / Poland 2011, 90 min.
12. Sponsoring / Elles – Polska, Francja, Niemcy / Poland, France, Germany 2011, 100 min.
13. Widzialny świat / Visible World / Viditelny svet – Słowacja / Slovakia 2011, 101 min.
14. Wielki Dezerter / Glorious Dezerter – Austria 2012, 80 min.
15. Wymyk / The Courage – Polska / Poland 2011, 88 min.
16. Znieważona ziemia / Land of oblivion – Francja, Niemcy, Polska, Ukraina / Poland, Germany, Ukraine, France 2011, 105 min.

Konkurs Dokumentalny:
1. Anielska gra / The Angel’s Game / Andělská hra – Czechy / Czech Republic 2011, 52 min.
2. Baranki na niebie / Sheep Cloud / Bárányfelhők - Węgry / Hungary 2011, 30 min.
3. Camino – Słowacja / Slovakia 2011, 47 min.
4. Czternaście / Fourteen / Vierzehn – Niemcy / Germany 2012, 92 min.
5. Dzisiaj w Warszawie, jutro gdzieś w świecie / Today in Warsaw, Tomorrow Whatever – Polska / Poland 2012, 20 min.
6. Gdzie jest Sonia? Losing Sonia – Polska / Poland 2012, 50 min.
7. Generacja singli / Generation Singles / Generace Singles – Czechy / Czech Republic 2011, 77 min.
8. Gwizdek / The Whistle – Polska / Poland, 16 min.
9. Inne Chelsea – historia z Doniecka / The Rother Chelsea – a story from Donetsk – Niemcy / Germany 2011, 89 min.
10. Insallah, jak Bóg da / Inshallah – god willing / Inshallah – ak boh dá – Słowacja / Slovakia 2011, 19 min.
11. Jajko i kura / The Chicken and The Egg – Polska / Poland, 26 min.
12. Miłość w grobie / Love in the Grae / Láska v hrobě – Czechy / Czech Republic 2012, 79 min.
13. Mój dom / My House Without Me – Polska / Poland 2012, 28 min.
14. Przeżyć Afganistan / Survive Afghanistan – Polska / Poland 2012, 70 min.
15. Przystanek dla bocianów / Where Storks Rest – Polska / Poland 2011, 78 min.
16. Rodzina Nikiego / Nicky´s Family / Nickyho rodina – Słowacja, Czechy, Anglia, USA, Izrael, Kambodża / Slovakia, Czech Republic, England, USA, Israel, Cambodia 2011, 96 min.
17. Wygrajmy lub zgińmy – Głosy z Libijskiej Rewolucji / Win Or Die – Voices from the Libyan Revolution – Niemcy / Germany 2012, 85 min.
18. Wszystko o Tobie / All about you / Alles über Dich – Niemcy / Germany 2012, 18 min.
19. O duszy i innych drobnostkach / About the Soul and other small Things – Polska, Niemcy, Bułgaria / Poland, Germany 2011, 91 min.

Konkurs Krótkich Filmów Fabularnych:
1. Are You Feelin’ Good? Słowacja / Slovakia 2011, 11 min.
2. Basia z Podlasia / Basia from Podlachia – Polska / Poland 2011, 24 min.
3. Idziemy na wojnę! / To War We Go! – Polska / Poland 2011, 30 min.
4. Jezioro / The Lake – Polska / Poland 2011, 28 min.
5. Koleżanki / Amigos Forever – Polska / Poland 2011, 32 min.
6. Mika – Polska / Poland 2012, 29 min.
7. Muka! / Boo! – Polska / Poland 2012, 27 min
8. Poczekalnia / The Waiting-room – Polska / Poland 2012, 17 min
9. Portier z hotelu Mewa / A Porter from Mewa Hotel – Polska / Poland 2012, 32 min
10. Póki wilk syty / Wolf ’s Clothing – Polska / Poland 2012, 18 min.
11. Serce do walki / Battleheart – Polska / Poland 2011, 24 min.
12. Święto zmarłych / All Souls’ Day – Polska / Poland 2011, 17 min.
13. Urodziny / Birthday – Polska / Poland 2011, 25 min.
14. Zaćmienie / Eclipse – Polska / Poland 2011, 26 min.

Prezentujemy sekcje, z których składa się 41. Lubuskie Lato Filmowe – Łagów 2012.
Program 41 LLF 2012 zawiera:
1. Konkurs Główny – Konkurs Filmów Fabularnych
2. Konkurs Filmów Dokumentalnych
3. Konkurs Krótkich Filmów Fabularnych

4. Przegląd etiud studenckich ze szkół filmowych z Polski, Niemiec, Czech i Słowacji
5. Panorama – przegląd najnowszych filmów fabularnych, dokumentalnych i krótkich form filmowych z lat 2010-2012 z Kinematografii Europy Środkowej i Wschodniej
6. Seminarium na temat: „Havel, Skvorecky – Nadzieja zostaje” prowadzi Andrzej Jagodziński
7. Retrospektywa filmów Jerzego Hoffmana
8. Cykl: „Ocalić od zapomnienia” – filmy z Janem Himilsbachem i Zdzisławem Maklakiewiczem
9. Wystawa fotograficzna ze zbiorów Muzeum Kinematografii w Łodzi
10. Warsztaty dla zainteresowanych krytyką filmową
11. Koncert inauguracyjny 41. Lubuskiego Lata Filmowego – Łagów 2012 (Filharmonia Zielonogórska – muzyka filmowa) 24.06.2012
12. Koncerty: 26.06. i finałowy na zakończenie festiwalu 30.06.2012


Do Jury 41 edycji Łagowskiego Lata Filmowego zostali zaproszeni:


Maria Niklińska (aktorka)
Już jako dziecko występowała przed kamerą. Ukończyła Wydział aktorski Akademii Teatralnej w Warszawie oraz Circle in the Square Theatre School w Nowym Jorku. Zagrała m.in. w Starej baśni Jerzego Hoffmana; była Basią w Jutro pójdziemy do kina Michała Kwiecińskiego, Tosię w Ja wam pokażę Denisa Delicia, Olę w Czarnym Dominika Matwiejczyka. Występuje w warszawskich teatrach: Narodowym, Ateneum, Capitolu. Popularność przyniosły jej role w serialach telewizyjnych.

Ryszard Brylski (reżyser filmowy i scenarzysta)
Absolwent Wydziału Grafiki ASP i Wydziału Reżyserii PWSFTViT w Łodzi. Twórca filmów fabularnych i telewizyjnych. Laureat wielu nagród na festiwalach krajowych i zagranicznych. Członek Polskiej Akademii Filmowej i ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. W 2004 r. nominowany do Paszportu Polityki w dziedzinie twórczości filmowej. W 2006 r. uhonorowany przez Prezydenta RP listem gratulacyjnym i podziękowaniem za „wkład w promocję kultury polskiej za granicą”. Od 2004 r. związany z łódzką szkołą filmową jako pedagog. Filmografia: Deborah (1995, scen. reż.), W złą godzinę (1998, wsp. scen.), Żurek 2003 (scen. reż.), Pogoda na piątek (2006–2008, reż.), Cudowne lato (2010 ,wsp. scen. reż.).

Nagrody i wyróżnienia: Deborah: Zlaty Debut /Nagroda Główna/ – Terlicke Filmowe Leto,1996r. Czechy. Żurek: Nagroda za reżyserię – 3 rd International Dubrovnik Film Festival 2005. Jury Grand Prix – 35 th Giffoni Film Festival 2005. Hollywood Eagle Award – 7 th. Annual Polish Film Festival, Los Angeles 2005. 28 FPFF Gdynia 2003 – Nagroda KRRiT, Nagroda Rady Progr. TVP, Nagroda Tygodnika „Teletydzień”. Orły 2003 – 2 Złote Orły oraz 4 nominacje. Nominacja Paszportu tygodni- ka „Polityka” w dziedzinie twórczości filmowej 2004. Nagroda Główna Jancio Wodnik – XI Ogólnopolski FSF Prowincjonalia – Września 2004. Cudowne Lato: Nagroda Klubu Kultury Filmowej – 39 Lubuskie Lato Filmowe, Łagów 2010. Viewers Choice Award for the best film of 18th Annual Seattle Polish Film Festival. The Special Jury Prize of the 22nd Polish Film Festival in America – Chicago 2010. The People’s Choice Award for the best film – Ekran 2011 Toronto Polish Film Festival.
Andrzej Kołodyński (krytyk filmowy)
Doktor filmoznawstwa specjalizujący się w teorii dokumentu oraz problematyce kina popularnego. Jako dziennikarz i krytyk pracował w tygodniku „Film” (1973-1992), gdzie kierował działem zagranicznym. Od 1994 jest redaktorem naczelnym miesięcznika „Kino”. Publikuje również w innych czasopismach, jest autorem książek (m.in. Tropami filmowej prawdy, Seans z wampirem, Dziedzictwo wyobraźni) oraz haseł encyklopedycznych (Speelfilm Encyklopedie, Encyklopedia kina, Światowa encyklopedia filmu religijnego), tłumaczem książek filmowych i beletrystycznych, redaktorem wydań zbiorowych. W latach 1989-1991 był dyrektorem programowym Krakowskiego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych. Od 2011 rektor Warszawskiej Szkoły Filmowej. Juror wielu festiwali filmowych, wykłada m.in. na Uniwersytecie Warszawskim, w Warszawskiej Szkole Filmowej, w Akademii Filmu i TV.

Mateusz Werner (krytyk filmowy i literacki)
Doktor nauk humanistycznych. Wykłada na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Autor książki Wobec nihilizmu. Gombrowicz, Witkacy, która ukazała się nakładem wydawnictwa Sic! w 2009 roku. Współtworzył programy filmowe w telewizji publicznej: „Seans filmowy” (2 Program TVP) i „Pół serio” (1 Program TVP). Przez kilka lat kierował Galerią Sztuki Filmowej w warszawskiej Zachęcie. Współtworzył i kierował Działem Filmowym w Instytucie Adama Mickiewicza, gdzie pracuje do dziś jako kurator programu filmowego. Redaktor kwartalnika „Kronos”.

Piotr Wojtowicz (operator obrazu)
Autor zdjęć do 30 filmów fabularnych, między innymi – Szuler, Autoportret z kochanką, Sztos, Córy szczęścia, Prymas, Cud purymowy, Tam i z powrotem, Jutro idziemy do kina, Różyczka i popularnych seriali telewizyjnych – Ekstradycja, Kryminalni, Czas honoru, Sprawiedliwi. Jest także twórcą zdjęć do kilkudziesięciu teatrów telewizji i wielu filmów dokumentalnych. Kilkakrotnie nagrodzony za zdjęcia na festiwalach filmowych. Jest wykładowcą w PWSFTViT w Łodzi. Członek zarządu Stowarzyszenia Twórców Obrazu Filmu Fabularnego.

(korzystano z materiałów umieszczonych na http://www.llf.pl/ oraz z archiwalnej i bieżącej prasy lokalnej)