Start Prezentacje

Prezentacje

Sanepid potwierdził bezterminową przydatność do spożycia – czyli kilka słów o malarstwie Joanny Szcześniewskiej

Zastanawiam się czasem, na czym polega atrakcyjność malarstwa współczesnego. Nie chodzi mi, przynajmniej na początku tekstu, o analizę zakamuflowanych warstw przedstawieniowych, znaczeniowych, a jedynie zastanawiam się nad tym, co skupia lub co zatrzymuje widza przy obrazie, a co powoduje, że potencjalny widz przechodzi obojętnie obok obrazu. Ciekawą jest obserwacja różnych typów zachowań. Jedni przechodzą obok prac malarskich, nie zwracając uwagi na nie. Wtedy mam wrażenie, że takiemu delikwentowi wystarczy jedynie mgliste poczucie świadomości, że znajduje się w muzeum, galerii sztuki, a nie dajmy na to, przy stoisku z garmażerką (choć tu też można mieć wątpliwości). Inni z kolei prześlizgują się wzrokiem szklistym po pracach, jak żywy skaner, albo wymęczona niemiłosiernie kserokopiarka, rejestrując jedynie proste skojarzenia: kwadrat – prostokąt, kolorowe – „szarobure”, ładne – nieładne.

Więcej…

 

Joanna Szcześniewska

Ur. 28 kwietnia 1987 r. w Zielonej Górze. Zaraz po ukończeniu Liceum Plastycznego w Zielonej Górze zaczęłam studia filozoficzne w Poznaniu. Komunikacja społeczna będzie mieć wpływ na mnie we wszystkich dziedzinach twórczych. Sugestywne pytanie o dylemat więźnia będę zadawać już zawsze, wiedząc, że to dopiero w kooperacji z innymi budujemy obraz siebie i świata. Interakcje międzyludzkie czynią mnie mniej wysublimowaną i powściągliwą w tworzeniu prac. Dyplom jednak obroniłam dopiero w 2011 r. na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego. Już jako licencjonowany grafik zaczęłam studia magisterskie na kierunku malarstwo, które ukończyłam w 2013 r.

Więcej…

 

Agata Buchalik-Drzyzga przedstawia… (nr 44)

Jerzy Sas-Obertyński
Jeden z nielicznych ekslibrisów robionych na zamówienie. Pana Jerzego nie poznałam osobiście. Według relacji zamawiającej posiadał cechy prawości, męstwa, mądrości. Mnie ten idealny profil zburzył wewnętrzną harmonię. Stąd mały dowcip – Jerzy walczy z niedużym, nieszkodliwym smokiem (smoczusiem według odbioru mojego wnuka). Reszta jest płynna jak nasze życie. Ekslibris przyjęto z uśmiechem na ustach. Nie stosowałam tzw. poprawek, forma zabawy i dowcipu (często) była najważniejsza.

Więcej…

 

Agata Buchalik-Drzyzga przedstawia… (nr 43)



Rodzina Kowalczyków

Obraz, szkic, rysunkowa notatka ma udział w tworzeniu ekslibrisu. Jemioła to uniwersalne lekarstwo boginii Ateny, a jako pasożyt dębu jednoczy się z nim w jedną całość. Zżyłam się z rodziną Ewy i Bogdana Kowalczyków, cenię ich i postrzegam jako silną rodzinę. Amor sukcesywnie powiększa ją, kolumna przy domu dostojnie wzmacnia fundamenty. Trochę na poważnie, trochę na wesoło, jak w życiu codziennym.

 

Piotr Paleczny

Czesław Grabowski na przestrzeni ciekawych muzycznie lat w Zielonej Górze zapraszał indywidualności ze świata muzyki. Bardzo chciałam poznać Piotra Palecznego i tak się zdarzyło. Kolacja z mistrzem fortepianu i batuty zadowoliła moje ego. Rozmowa o Śląsku, Katowicach, miejscach wspólnie nam znanych (moje śląskie korzenie) pozwoliły nam się zaznajomić, a nawet polubić. Długo wspominałam to spotkanie, bardzo udane. Po raz kolejny koncert Palecznego w Zielonej Górze wyzwolił we mnie impuls… ekslibris okazjonalny na kolejne spotkanie (p.f. 1993). A reakcja obdarowanego zabrzmiała: Ależ, tu jest zawarte całe moje życie!

 
Barbara Kukulska
W ekslibrisie podejmuję klasyczne tematy jak pejzaż, człowiek, wnętrze. Często sięgam do moich grafik, które swoją wymową są spójne tematycznie z osobą figurującą na znaku książkowym. Barbarę postrzegam otoczoną ludźmi, rodziną… Chętną do pomocy, udzielającą się w wielu dziedzinach życia. Ptaki wyrażają lotny umysł. Nasze drogi w różnych latach krzyżowały się, miałam okazję uczestniczyć w projektach charytatywnych razem z Barbarą. To nas zbliżyło.

 


Eugeniusz Kurzawa
Poeta… Przyjaciel-krytyk uważa go za „jednego z najciekawszych przedstawicieli swego pokolenia”. Dla mnie spokojny i niespokojny duch, pełen pomysłów na dom, ogród, i kolejny tomik wierszy. Koń w ekslibrisie Eugeniusza to wyraz siły i lotności literackiej. Pisze wiersze (do dziś wydał 12 tomów). Chętnie uczestniczyłam w Ogrodzie Sztuk, ciekawym wydarzeniu artystycznym rodziny Kurzawów, jak również obecnie, spotykając się towarzysko.
 

Małgorzata Bukowicz

Wykształcenie: studia na Wydziale Rzeźby oraz Ceramiki Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, dyplom w 1984 roku.
Uprawiane dyscypliny sztuki: rzeźba i płaskorzeźba w brązie, kamieniu, ceramice i szkle; ceramika; mozaika wenecka (szklana), projektowanie i realizacja witraży; konserwacja witraży; malarstwo; rysunek. Członek ZPAP od 1984 roku.
Wystawy indywidualne: 1986 – Zielona Góra; 1987 – Galeria ETC – Markiezenhof, Bergen op Zoom, Holandia, Galeria ’90, Bruksela, Belgia; 1998 – Galeria „PO”, Zielona Góra; 1991 – Galeria „Brama”, Warszawa; 1993 – Zielona Góra; 1998 – BWA, Zielona Góra i Galeria 24, Sulechów; 2004 – BWA, Zielona Góra; 2005 – Galeria autorska, Cigacice; 2009 – Światy, BWA, Zielona Góra; 2010 – Italomania, Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra; 2010 – Magia raku, Galeria PRO ARTE, Zielona Góra.
Wystawy zbiorowe: 1985 – Biennale Młodych, Zielona Góra; 1986 – INTERART, Poznań; Salon Jesienny, Zielona Góra; Wystawa Miniatury, Toronto, Kanada; 1987 – Mons, Belgia; INTERART, Poznań; 1988 – Arsenał ’88, Warszawa; 1989 – Biennale Młodych, Zielona Góra; 1990 – Generacja’80, Zielona Góra; 1991 – Verden, Niemcy; 1993 – Verden, Niemcy; 1994 – Galeria „Arche”, Hameln, Niemcy; 1995 – Biennale Małych Form Rzeźbiarskich, Poznań; 1997 – Galeria „Zur Alten Malzfabrik”, Wriezen, Niemcy; 1997-2003 – Salon Jesienny, Zielona Góra / Gorzów; 2000 – BWA, Zielona Góra; 2001 – Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra; 2002 – Galeria, Bistria, Rumunia; 2003 – Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra; 2004-2010 – Salon Jesienny, Zielona Góra / Gorzów; 2011 –100 lat ZPAP, Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra; 2012 – Światłoczułe, Galeria BWA, Zielona Góra.
Sympozja: 1996 – Sympozjum „Tuzin Dozen”, Wrocław; 1997 – Sympozjum „Projekt”, Ackermannshof, Niemcy; 2008 – Sympozjum Rzeźbiarskie, Neuzelle, Niemcy; 2012 – „The word’s best ceramic fountains”, Guardiagrele, Italy; DIALOG – trzecie niemiecko-polskie sympozjum w Biesenthal, Niemcy.
SUKCESY: ZŁOTY MEDAL – laureatka X Biennale Małych Form Rzeźbiarskich, Poznań; Nagroda Wojewody Poznańskiego 1995; Nagroda Kuratora Lubuskiego 1998; Nagroda Prezydenta Miasta Zielonej Góry – 2005; Medal LUBUSKI ANIMATOR ROKU – 2006; Odznaka PRZYJACIEL DZIECI – 2007; NAGRODA KULTURALNA Prezydenta Miasta Zielonej Góry 2007; I Nagroda w konkursie na projekt Pomnika Ofiar Katastrofy Smoleńskiej 2011.
Prace w zbiorach: Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra, Polska; Muzeum Puszkina, Moskwa, Rosja oraz w prywatnych kolekcjach: Prezesa Nafty i Gaz, Warszawa; Prezesa „Geofizyka”, Kraków; Prezesa Poszukiwania Naftowe DIAMENT; Dyrektora Fx. Energy, Warszawa; Prezesa UP STREAM ORLEN Polska oraz innych w Holandii, Belgii, Niemczech, Szwecji, USA.
Światy, Galeria BWA, Zielona Góra 2009

Ważniejsze realizacje
: Jan Paweł II – rzeźba portretowa – Kościół wg projektu prof. Stanisława Millera, Namysłów; wystrój kościoła: mozaika wenecka pt. Adoracja NMP, witraże, rozeta, chrzcielnica, kościół pw. Niepokalanego Poczęcia Matki Boskiej, Gorzów Wlkp.; wystrój kościoła: płaskorzeźby ołtarzowe – ceramika, Droga Krzyżowa – ceramika, witraże chrzcielnica, gołębica – fussing, pw. św. Józefa Oblubieńca, Zielona Góra; Płaskorzeźba szklana Krzyż jako Drzewo Życia, rozeta oraz witraże, Sanktuarium Matki Bożej Jazłowieckiej, Szymanów-Niepokalanów, 12 Apostołów – rzeźba ceramiczna, Sanktuarium Miłosierdzia Bożego, Świebodzin; Żałobnicy: płaskorzeźby – fussing – szkło, Kaplica Cmentarza Komunalnego, Zielona Góra; Tablica pamiątkowa – fussing – szkło, stal nierdzewna, ADB, Zielona Góra; wystrój kościoła: ołtarz – stal nierdzewna, fussing – szkło, obrazy olejne w ołtarzach bocznych kościół pw. Michała Archanioła, Jenin; Pomnik Ofiar Katastrofy Smoleńskiej 10 kwietnia 2010 r., Cmentarz Komunalny, Zielona Góra; tablice pamiątkowe zabytków, Żary, Lubniewice, Zielona Góra; bachusiki, Zielona Góra; projekt Kalwarii Skrzatuskiej przy Sanktuarium pw. Matki Bożej Bolesnej oraz 14 Stacji Drogi Krzyżowej – płaskorzeźby ceramiczne.
Realizacje z zakresu witrażu autorskiego w Polsce: Sanktuarium Matki Bożej Jazłowieckiej, Szymanów; Sanktuarium Miłosierdzia Bożego, Świebodzin; Sanktuarium w Siekierkach nad Odrą; kościoły: Zielona Góra, Gorzów, Wlkp., Świebodzin, Żagań, Jenin, Miechów, Złotnik, Bledzew, Sieniawa Żarska, Międzyrzecz, Ostrów, Jemiołów.
Realizacje z zakresu konserwacji witraży: Telekomunikacja Polska S.A., Gubin, Zielona Góra; PZU, Zielona Góra; kościoły: Słońsk, Ołobok, Świebodzin, Klępsk, Łęgowo, Wilkowo.
Dorobek pedagogiczny: ekspert MEN i komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy szkół artystycznych z zakresu malarstwa, grafiki i rzeźby i ceramiki; od 1987 roku pedagog – nauczyciel dyplomowany rzeźby i ceramiki w MCKiE „Dom Harcerza”, od 2004 nauczyciel rzeźby w Zespole Szkół Plastycznych w Zielonej Górze; autorka programów nauczania ceramiki i rzeźby; posiada pokaźny dorobek wystaw, warsztatów, plenerów i projektów wymiany międzynarodowej, wiele prac nagrodzonych na konkursach i przeglądach twórczości dzieci i młodzieży.
       Anioł, brąz, drewno



















Balans
, detal                                                                            Balans, detal
      Wenecja, ceramika, drewno
 
Więcej artykułów…