Start Prezentacje Festiwal Experyment – historia

Festiwal Experyment – historia

Początki Experymentu sięgają roku 2001. Wtedy to z inicjatywy Teatru „S”, kierowanego przez Ireneusza Solarka, odbyły się w Zbąszyniu Spotkania Teatralne EXPERYMENT.
Harmonogram zainicjowanego wydarzenia obejmował cztery wieczory, podczas których zaprezentowały swoje dokonania Nieformalna Grupa Teatralna, Oskar Woźny oraz gospodarze – Teatr „S”. Ostatnie wydarzenie stanowiło zwieńczenie wspólnej pracy wszystkich artystów podczas festiwalu. W ten sposób narodził się charakter „finałowego” dnia Experymentu, podczas którego publiczność mogła zobaczyć widowisko multidyscyplinarne, bogate w obrazy, dźwięk i ruch. Oddające jedność w działaniach i inspiracjach wszystkich przybyłych na Experyment artystów. Pierwsza edycja festiwalu otrzymała bardzo pozytywne komentarze na łamach „Gazety Lubuskiej”, „Głosu Wielkopolskiego” oraz „Dnia Wolsztyńskiego”.
2002
Kolejny rok pracy organizatorów zaowocował wydarzeniem artystycznym na szerszą skalę. Druga edycja Experymentu zyskała miano Międzynarodowych Spotkań Teatralnych. Wydarzenie skierowano zwłaszcza do młodych artystów, którzy zaproponują oryginalne projekty form teatralnych. Otwarcie na nowatorskie pomysły, techniki, dokonania indywidualne i grupowe pozwoliło skupić w dniach festiwalowych najbardziej atrakcyjne i interesujące prace. Czas festiwalu stał się nie tylko przeglądem teatralnym, ale także czasem przygotowań do wspólnego finału zatytułowanego Fiolet.
2003
W roku 2003 Teatr „S” oraz Zbąszyńskie Centrum Kultury w organizacji Experymentu wsparły: Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury oraz Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Do Zbąszynia przyjechali artyści z Litwy – Wileński Teatr Staromiejski, z Japonii – Akira Shimuzu i Satoshi Aizawa, z Francji – La bata hola de la Pintura, z Zakopanego – Teatr Psychodelli Absolutnej, z Lubaczowa – Teatr Światła Magapar, a także Teatr NASZ, Teatr Eventual z Lublina, Grupa „Czego nigdy” oraz Teatr „S”. Artyści wpisali swoje prace w dostępne przestrzenie miasta, nie tylko salę ZCK, ale również przestrzeń Rynku Miejskiego, Parku i zbąszyńskich Kazamatów.

2004
W roku 2004 Experyment został przemianowany na Międzynarodowe Spotkania Artystyczne, swoją tematyką obejmował już nie tylko wydarzenia teatralne i plastyczne, ale również koncerty, instalacje video oraz filmy. Zbąszyński Dom Kultury w organizacji wsparło dodatkowo Starostwo Powiatowe, a także Stowarzyszenie Kulturalno-Edukacyjne „Przestrzeń”. Po raz kolejny w Zbąszyniu gościli mimowie z Japonii: Akira Shimuzu, Satoshi Aizawa i Hisato Imada, a także Teatr „Eventual”, Teatr „Czego Nigdy”, Teatr Psychodelli Absolutnej. Projekcje filmowe mogły zaistnieć dzięki przestrzeni Muzeum Ziemi Zbąszyńskiej i Regionu Kozła, które stało się nową przestrzenią wykorzystywaną od tego roku przez artystów Experymentu, podobnie jak przestrzeń nieczynnego holu dworca PKP, która posłużyła do realizacji finałowej pracy.

2005
Pod hasłem „Panta Rei” artyści z całego świata spotkali się w Zbąszyniu podczas Międzynarodowych Spotkań Artystycznych Experyment 2005. Harmonogram festiwalu rozrósł się pod względem dziedzin sztuki i gatunków, które zaproponowano publiczności. Widzowie mogli zobaczyć w ciągu sześciu dni spektakle teatralne, instalacje interaktywne oraz koncerty. Poszukiwanie poprzez „experymentowanie” zadziałało na wszystkich obszarach sztuki. Wydarzenie zrecenzował „Dzień Wolsztyński”:
„Wszyscy chcący wziąć w niej udział nie mogą liczyć na nagrody czy honoraria ani zwrot kosztów podróży. Mimo to, co roku do Zbąszynia ściągają coraz liczniejsze grupy artystów, niekiedy z bardzo odległych stron Świata, jak np. przybywający od trzech lat Japończycy. Obsługą logistyczną przedsięwzięcia zajmuje się liczna grupa młodzieży z miejscowego liceum i gimnazjum. Wolontariusze podzieleni na grupy realizują bardzo odpowiedzialne zadania, od pomocy przy przygotowaniu posiłków po obsługę techniczną spotkań. – Na tym polega Experyment – mówi Ireneusz Solarek jeden z głównych organizatorów. – Nie ma on żadnych cech komercyjności i tak pozostanie. Nikt nie dostaje tu wynagrodzeń, wszystko dzieje się z potrzeby tworzenia i dzielenia się tym z innymi”. („Dzień Wolsztyński” z 19 lipca 2005)

2006
Experyment w roku 2006 otworzył koncert zespołu Żywiołak. Organizatorzy postanowili tym razem zwrócić się także z propozycją do nieco młodszej widowni, proponując pokazy filmów z 29th Clermont Ferrand Short Film Festival. Dojrzalsza widownia natomiast mogła zobaczyć między innymi gombrowiczowską Iwonę księżniczkę Burgunda w interpretacji Polskiego Teatru w Moskwie, Chips of peace duetu Centrala Rybna czy przedstawienie zatytułowane Latająca świnia Teatru Nie ma. Gospodarze, czyli Teatr „S” zaprezentował festiwalowej publiczności spektakl zatytułowany Tkliwość. Pechowy okazał się wieczór finałowy tegoż Experymentu, ponieważ zaplanowane w plenerze wydarzenie nie powiodło się z powodu deszczu.



2007
Ślad – to tytuł Experymentu, który odbył się w dniach od 8 do 15 lipca 2007 roku. W przestrzeni miasta po raz kolejny zagościli artyści z całego świata. Wystąpił Teatr–laboratorium Alma Alter z Bułgarii, Teatr Polski w Moskwie, Teatr „To tylko My”, Teatr Mist, Teatr Powsinogi, a także Teatr „S”. Poza teatralnymi spektaklami mogliśmy zobaczyć wiele prac indywidualnych z dziedzin plastycznych, multimedialnych, a także wysłuchać koncertów muzycznych.
2008
Rok 2008 stanowił propozycję repertuarową bogatą pod względem muzycznym. Zbąszyńskiej publiczności zaprezentowała się Szkoła Muzyczna z Poznania, Big Band, Tuńczyk, Yannick Franck, Phil Maggi, Samshabati czy KakofoNIKT. Na scenach teatralnych mogliśmy zobaczyć po raz kolejny prace Centrali Rybnej, Almy Alter, Grupy S. Po raz pierwszy zawitał do Zbąszynia poznański Teatr Usta Usta. Przestrzeń starej części Dworca Kolejowego, Baszty i Muzeum posłużyła wystawom plastycznym i wernisażom.
2009
Temat widzialne – niewidzialne w 2009 roku skupił w Zbąszyniu po raz kolejny artystów poszukujących poprzez przekraczanie granic gatunkowych, zmienianie znaczeń i funkcjonalności przedmiotów czy przestrzeni codziennego użytku.
2010
W roku 2010 pojawiła się idea zamknięcia jednego z etapów Experymentu i postawienia go w odrobinę innym świetle. Dziesięcioletni staż zaowocował wieloma kontaktami, opiniami profesjonalistów i amatorów, artystów oraz widzów, które organizatorzy wykorzystują, by Experyment nie utracił charakteru twórczych poszukiwań.

Mateusz Basiński